Pszczółkowe przedszkole
Strona Pszczolkowe Przedszkole wykorzystuje pliki cookies - dowiedz sie wiecej ...
Podziękowania dla rodziców
Nasi sponsorzy
Hurtownia Papiernicza Aga w Kłodnicy
Zakład Stolarski - Beniamin Grzesik
Sklep tekstylny EUREKA - Elżbieta Nowak
Silverado FUH - Janusz Korgól
Firma Handlowo-Usługowa - Adrian Baron
Wyrglas Firma Usługowa Ślusarstwo-Spawalnictwo Zbigniew Grasza
Usługi Budowlane - Dariusz Procko
Do pobrania
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Aktualnie online
» Gości online: 2

» Użytkowników online: 0

» Łącznie użytkowników: 29
» Najnowszy użytkownik: kowilmar1990z
Strona BIP
Zestawy ćwiczeń korekcyjnych przygotowane dla dzieci w wieku przedszkolnym do wykonywania w domu pod nadzorem rodziców.
Zestawy ćwiczeń korekcyjnych przygotowane dla  dzieci w wieku przedszkolnym do wykonywania w domu pod nadzorem rodziców.

 
ZESTAW I
Przykładowe ćwiczenia  oddechowe stosowane u dzieci w  przerwach między ćwiczeniami oraz w wadach klatki piersiowej:

 	Technika prawidłowego oddychania: wdech wykonujemy nosem a wydech ustami. Wydech powinien być dwa razy dłuższy niż wdech. Ćwiczenia oddechowe rozpoczynamy od głębokiego  wydechu ustami po czym wykonujemy wdech nosem.
 	W staniu- wspięcie na paluszki i uniesienie rąk w górę ? Wdech nosem- ?wąchamy kwiatuszka? 
 opuszczenie rąk, zejście na całe stopy bądź do przysiadu- wydech ustami- ?dmuchamy na świeczkę na torcie?
 	W marszu ? idziemy na paluszkach, ręce w górę ? ?zrywamy jabłuszka?- wdech nosem 
przysiad- ?wkładamy jabłuszka do koszyka?- wydech ustami
 	W siadzie po turecku -ręce w górę- ?listki drgają na wietrze?- wdech nosem
ręce bokiem w dół ? ?listki opadają?- wydech ustami
 	W siadzie na piętach- ręce w górę -wdech nosem
ukłon do przodu po japońsku ( cały czas siedząc na piętach) -wydech ustami
 	Dmuchanie w rozłożoną gazetę, dmuchanie w piórko, przedmuchiwanie po podłodze piłeczki do tenisa stołowego, dmuchanie przez rurkę do szklanki napełnionej wodą , nadmuchiwanie balonika - pamiętać o prawidłowej technice oddychania.


ZESTAW  II
Przykładowe ćwiczenia  wzmacniające mięśnie posturalne ( mm. grzbietu, mm. brzucha i mm. pośladkowe) stosowane w takich wadach jak:
 	plecy okrągłe 
 	plecy wklęsłe 
 	plecy okrągło- wklęsłe

	W POZYCJI LEŻENIA PRZODEM ( NA BRZUCHU)-  dziecko leży na brzuchu, nogi ma wyprostowane i złączone, pięty 	razem, dłonie splecione w koszyczek pod brodą,, pod brzuszkiem ( KONIECZNIE) wałek z koca lub ręcznika:
 	?Latawiec?- ręce zgięte w łokciach, łokcie przy tułowiu, nogi złączone, proste- uniesienie tułowia i nóg w górę, ściągnięcie łopatek i napięcie pośladków
 	?Jaskółka?- ręce wyprostowane wzdłuż tułowia, nogi złączone, proste -uniesienie  tułowia , rąk i nóg w górę, ściągnięcie łopatek i napięcie pośladków
 	?Strzałka?- ręce złączone i wyprostowane przed sobą ,nogi złączone, proste- uniesienie tułowia i rąk w górę, nogi wykonują w powietrzu nożyce pionowe
 	?Lot samolotem ze wspomaganiem?- ręce splecione na szyi, łokcie i tułów w powietrzu, nogi wykonują w powietrzu nożyce pionowe
 	? Balonik?- ręce złączone przed sobą w kształt kółeczka, nogi złączone, proste- uniesienie tułowia, rąk i nóg w górę, napięcie pośladków
 	?Dziadek do orzechów? -ręce złączone i wyprostowane przed sobą ,nogi złączone, proste- uniesienie tułowia i rąk w górę, nogi wykonują w powietrzu  ruch odwodzenia i przywodzenia(otwieranie i zaciskanie ?dziadka?)
 	ćwiczenia na brzuchu jak w zestawie III oprócz ?foki?- przeciwskazana przy plecach wklęsłych i okrągło- wklęsłych.

	W POZYCJI LEŻENIA TYŁEM(na plecach)- dziecko leży na plecach, dłonie splecione pod głową, łokcie szeroko 	przylegają do podłogi, nogi zgięte i złączone, pięty razem oparte o podłogę:
 	Rowerek nogami
 	?Mostek korekcyjny? - z pozycji wyjściowej uniesienie bioder w górę i napięcie pośladków.
 	?Dźwig?- z pozycji wyjściowej wyprost złączonych nóg w górę, stopy obciągnięte, nóżki powinny tworzyć z tułowiem kąt rozwarty,wytrzymanie ok 3-5 sekund i opuszczenie w dół
 	?Druty?- wyprost nóg w górę j.w., rozłączenie prostych nóg,obroty stopami, złączenie nóg i opuszczenie w dół
 	?Wachlarz?- z pozycji wyjściowej wyprost złączonych nóg w górę j.w.- odwodzenie i przywodzenie nóg w powietrzu(rozkładanie i składanie wachlarza) i opuszczenie w dół do poz. wyjściowej
 	?Siłowanie się rąk z kolanami?- z pozycji wyjściowej  położenie rąk na kolanach i pchanie kolanek ok. 5 sekund
 	?Nożyce poziome nogami?-dziecko siedzi  w podporze na łokciach, nóżki ma wyprostowane i złączone- uniesienie prostych nóg w górę i wykonywanie nożyc poziomych nogami
 	?Skocznia?- dziecko siedzi z nogami prostymi, oparte na dłoniach za tułowiem, unosi biodra w górę i napina pośladki, wytrzymuje w napięciu ok. 5 sekund i opuszcza biodra
 	?Kołyska na plecach do przodu i do tyłu?- dziecko trzyma nóżki rękami pod kolankami, głowa blisko kolan- kołysanie się w przód i w tył 

  	Wszystkie ćwiczenia powinno powtarzać się 10 razy w co najmniej 2 seriach.





 ZESTAW III
Przykładowe ćwiczenia  rozciągające mięśnie obręczy barkowej i  klatki piersiowej oraz wzmacniające mięśnie grzbietu   stosowane w  takich wadach jak:
 	barki przywiedzione, asymetria ustawienia barków
 	plecy okrągłe             
 	odstające łopatki
 	wady w obrębie klatki piersiowej( klatka piersiowa asymetryczna, lejkowata, szewska, deformacje mostka).

	W STANIU (dziecko stoi wyprostowane, nóżki ma złączone):
 	 Naprzemienne krążenia  wyprostowanych ramion w przód i w tył - ? wiatraki?
 	Nożyce poziome rękami- ręce wykonują ruch na poziomie barków
 	?Huśtawka?- naprzemienne wymachy prostymi rękami w górę i w dół 
 	?Kółeczka?- dłonie na barkach, ręce wykonują krążenia do tyłu
 	?Okienka?- ręce zgięte w łokciach, złączone przed głową wykonują odwodzenie do boku i wracają do pozycji wyjściowej
 	?Sztangi? -ręce zgięte w łokciach, ustawione w skrzydełka wykonują wyprost w górę i zgięcie w dół

	W POZYCJI LEŻENIA PRZODEM ( NA BRZUCHU)- dziecko leży na brzuchu, nogi ma wyprostowane i złączone, pięty 	razem, dłonie splecione w  koszyczek pod brodą, pod brzuszkiem wałek z koca lub ręcznika:
 	?Pływanie żabką?- pracują same ręce nad podłożem, tułów w powietrzu
 	?Wkręcanie żarówek?- ręce wyprostowane nad podłożem wykonują ruchy rotacyjne,tułów w powietrzu
 	?Lot rakiety?- ręce splecione na pośladkach, tułów w powietrzu
 	?Lot samolotem?- ręce splecione na szyi, łokcie i tułów w powietrzu
 	Obserwowanie przez lornetkę zrobioną z dłoni- łokcie i tułów  w powietrzu
 	?Gwiazdka? (pajacyk na leżąco)-wyprostowane ręce i nogi wykonują w powietrzu ruch odwodzenia i przywodzenia
 	?Foka?-uniesienie tułowia poprzez wyprost rąk(brzuszek zostaje na podłodze)
 	?Dinozaur- lecący pterodaktyl?- ręce zgięte w łokciach, łokcie przy tułowiu, nogi zgięte w kolanach- uniesienie rąk, nóg i tułowia w górę
 	?Wałkowanie ciasta?- ręce zgięte w łokciach, łokcie przy tułowiu- uniesienie tułowia i wykonanie wyprostu rąk do przodu i powrotu do pozycji wyjściowej(łokcie do tułowia).

 Wszystkie ćwiczenia powinno powtarzać się 10 razy w co najmniej 2 seriach.




ZESTAW IV
 Przykładowe ćwiczenia  wzmacniające mięśnie kończyn dolnych i stóp- stosowane w takich wadach jak:
 	płaskostopie
 	płasko-koślawość stóp 
 	koślawość kolan

	W STANIU:
 	Marsz na paluszkach, ręce wysoko w g	órze - ?wielkoludy?
 	Marsz na piętach z podwiniętymi paluszkami stóp ?pingwinek?
 	Marsz na palcach z wysokim unoszeniem kolan- ?idzie bocian?
 	Podskoki na paluszkach- ?piłeczki?
 	Podskoki z gazetą trzymaną między kolankami
 	Przysiady na całych stopach, stópki złączone, kolanka na zewnątrz

	W POZYCJI SIEDZĄCEJ:
 	Swobodne krążenia stóp- ?stópka tańczy?
 	Klaskanie podeszwową stroną stóp- ?bijemy brawo?
 	?Spacer gąsieniczki?-przesuwanie stóp do przodu poprzez naprzemienne podwijanie paluszków i ich prostowanie
 	Zwijanie palcami stóp  szarfy ( kawałka materiału)poprzez naprzemienne podwijanie paluszków i ich prostowanie
 	Chwyt palcami stóp woreczków z grochem, kredek lub innych różnokształtnych przedmiotów i przeniesienie ich w inne miejsce np. do koszyczka, pudełeczka
 	Chwyt podeszwową stroną stóp piłki i uniesienie jej w górę- podanie Mamie, Tacie lub włożenie do pojemnika
 	Toczenie podeszwową stroną stóp piłki do przodu po podłodze- aż do wyprostu nóg i z powrotem
 	j.w.-ale po ścianie w górę i w dół
 	Próba rozłożenia i złożenia gazety stopami
 	Próba zgniecenia gazety w kulkę
 	Podrzucanie stopami kulki wykonanej z gazety
 	Próba podarcia gazety paluszkami stóp
 	Pozbieranie paluszkami stóp kawałeczków gazety i wrzucenie do pojemnika.

  Ćwiczenia powinny być wykonywane zgodnie z instruktażem, systematycznie  i powinny trwać  co najmniej 10-15 minut.

				Zestawy ćwiczeń opracowała- mgr fizjoterapii Iwona Doszko